miercuri, 16 martie 2011

Despre tulburarile de limbaj si

Despre tulburarile de limbaj si corectarea lor marți, 5 octombrie 2010Despre logopedie... Poate ca v-ati intalnit cu acest termen, undeva, intr-un anumit context. Si poate ca ati cautat sa-i aflati sensul, pentru a va satisface curiozitatea. Ce trebuie sa stiti e ca logopedia este stiinta care se ocupa cu educarea vorbirii, ea vizand stimularea vorbirii corecte, dar si corectarea tulburarilor de limbaj pe care le pot avea diferite persoane. Poate ca nu va vine sa credeti, dar aceasta ramura stiintifica aflata intre psihologie si pedagogie isi are sursele inca din Antichitate. Asta pentru ca din toate timpurile, au existat oameni care sa se confrunte cu dificultati de vorbire. Cele mai intalnite tulburari de vorbire din mediul educational sunt tulburarile de pronuntie (dislalii, rinolalii, dizartrii), tulburarile de ritm si fluenta (balbaiala, tahilalie – vorbire accelerata, bradilalie – vorbire foarte lenta etc.), dislexia (tulburarile cititului) si disgrafia (tulburarile scrisului). Cele mai frecvente tulburari de limbaj intalnite la copiii de gradinita sunt tulburarile de pronuntie, in special dislaliile. Acestea din urma constau in deformarea, substituirea, omiterea, inlocuirea sau inversarea anumitor sunete în vorbirea spontană şi în cea reprodusă. Cele mai frecvent afectate in acest sens sunt consoanele, iar dintre ele sunetele care apar cel mai tarziu in vorbirea copilului, adica sunetul „R” (rotacism), „S” si sunetele apropiate ca pronuntie (sigmatism) si „L” (lambdacism). Astfel, poate fi afectata orice consoana, iar in cazuri grave, chiar si vocalele. Cauzele acestor tulburari sunt dintre cele mai diverse: de la malformatii ale organelor care participa la actul vorbirii (buze, limba, maxilare etc.), pana la un model verbal gresit (al parintelui, educatoarei sau al cuiva apropiat) pe care copilul si-l insuseste prin imitatie. Un caz frecvent intalnit este acela in care copilul pronunta defectuos anumite sunete pentru a se alinta. Oricat de hazliu vi se pare, intr-o prima faza, este bine sa nu-l incurajati! Altfel, se va deprinde sa vorbeasca asa mereu. Ce caracteristici au celelalte doua tulburari de pronuntie? Daca tulburarea dislalica se asociaza cu tulburari de rezonanta si de voce, vorbim despre rinolalie. Dizartria este o tulburare de pronunţie dislalică şi rinolalică în care sunt afectate pronunţia, ritmul, fluenţa şi calităţile vocii. Ea are la origine leziuni la nivelul sistemului nervos central. Dintre toate aceste tulburari de pronuntie, dislaliile sunt cele mai frecvente. Le intalnim la 15-20% dintre copiii de gradinita!!! Daca constatati asemenea dificultati de vorbire si la copilul dumneavoastra, nu trebuie sa va speriati. Unii copii incep sa vorbeasca mai tarziu si isi dezvolta mai lent capacitatea de a vorbi si vocabularul. Ceea ce trebuie sa stiti este ca orice tulburare de vorbire este corectabila, indiferent de varsta persoanei. Inclusiv dislaliile copiilor de gradinita. Este adevarat ca, cu cat dificultatile sunt depistate mai devreme (de catre dumneavoastra, ca parinte sau de catre educatoarea copilului sau logopedul gradinitei), cu atat interventia va fi realizata mai de timpuriu, iar copilul va fi corectat mai repede. Daca aceste tulburari de pronuntie nu vor fi corectate la varsta gradinitei, ele nu doar ca se mentin cand copilul incepe activitatea scolara, dar aceleasi caracteristici ale vorbirii lui se vor transpune si la nivelul cititului si scrisului care vor fi defectuoase (dislexie, respectiv disgrafie). Acest aspect ii va influenta notele, dar poate sa atraga dupa sine si o atitudine batjocoritoare a colegilor. Tocmai de aceea, se recomanda ca interventia corectiva sa inceapa din momentul in care au fost depistate dificultatile copilului. Corectarea dislaliei presupune un numar variabil de sedinte, in functie de dificultatile pe care le intampina copilul, dar si de felul in care el evolueaza pe parcurs. Fiecare copil are un ritm al sau!!! Tocmai de aceea, dragi parinti, nu trebuie sa va asteptati la rezultate imediate. Uneori, corectarea dureaza multe luni, dar un rol esential in acest demers il aveti dumneavoastra!!! Impreuna cu logopedul care va desfasura principala activitate de corectare, parintele si educatoarea trebuie sa sustina exercitiile si sa-l incurajeze si stimuleze pe copil in directia unei vorbiri corecte. Copilul dumneavoastra se va deprinde sa vorbeasca corect treptat, dupa multe exercitii pe care le desfasoara impreuna cu logopedul. Acesta va folosi in activitatea sa o oglinda in care copilul va privi modul in care logopedul emite diferitele sunete, fise de activitate, diferite jocuri care sa-i sustina demersul. O sedinta de logopedie se desfasoara in mai multe etape: - exercitii pentru dezvoltarea motricitatii organelor implicate in vorbire; - exercitii de respiratie; - exercitii pentru dezvoltarea auzului fonematic (a capacitatii de diferentiere intre sunete); - emiterea sunetului afectat izolat (de unul singur – se porneste de la imitarea diferitelor sunete din natura, cunoscute de copil; de exemplu: sarpele, cainele, rata, broasca, musca, masina, soneria etc.; apoi i se arata copilului in oglinda care este pozitia corecta de emitere a sunetului respectiv); - emiterea sunetului afectat in silabe; - emiterea sunetului afectat in cuvinte (in diferite pozitii: initial, median, final); - emiterea de propozitii, poezii si realizarea de activitati ludice in scopul exersarii sunetului afectat si stimularii generale a vorbirii. Unele dintre aceste exercitii le puteti realiza, cu usurinta, chiar dumneavoastra!!! Este bine sa incercati sa faceti acest lucru cat mai des si sa-i explicati copilului care este rolul lor. Este foarte importanta implicarea si motivarea copilului in vederea corectarii. Daca colaborarea dintre dumneavoastra si logoped, respectiv educatoare se realizeaza cu succes, progresele vor fi sesizate si mai curand, si ele va vor face foarte fericiti!!! Lavinia Neacsu logoped - Cabinet Logopedic Andu - 021 324 0282 Publicat de Lavinia la 21:40 Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog! Distribuiţi pe Twitter Distribuiţi pe Facebook Distribuiţi pe Google Buzz 1 comentarii: Anonim spunea... Este interesant ce spui tu si foarte util pentru cei care nu stiu ce inseamna logopedie si cu ce se ocupa un logoped. Este la fel de util si pentru parintii care au copii cu probleme de vorbire si chiar pentru adultii cu astfel de probleme. Imi place ca informatia este abundenta si detaliata, se vede ca este din perspectiva unui specialist. Mi se pare insa prea condensata, mai ales in articolul asta, "Despre logopedie". Cred ca ai putea sa o imparti pe idei sau pe mici subcapitole, ca in sectiunea cu "Intrebari frecvente". Acolo, chiar daca este informatie multa, e mai usor de citit. Felicitari pentru blog! Si asteptam cu interes si alte postari. 14 octombrie 2010, 18:16 Trimiteţi un comentariu Linkuri de întoarcere către această postare Creaţi un link Postare mai nouă Pagina de pornire Abonaţi-vă la: Postare comentarii (Atom) Pagini Intrebari frecvente Cum ma puteti contacta? Fise Arhivă blog ► 2011 (3) ► martie (1) Pozitiile corecte de emitere a sunetelor ( II ) ► februarie (1) Pozitiile corecte de emitere a sunetelor ( I ) ► ianuarie (1) Despre formele dislaliei... ▼ 2010 (7) ► decembrie (1) Importanta exercitiilor de motricitate in terapia ... ► noiembrie (2) Despre terapia balbaielii... Balbaiala - informatii de baza ▼ octombrie (4) Despre cauzele tulburarilor de limbaj... Cum influenteaza televizorul dezvoltarea vorbirii ... Dezvoltarea limbajului... Despre logopedie... Linkuri utile http://www.youtube.com/watch?v=1ojIM8qllXQ http://www.cabinetlogopedic.ro http://desprelogopedie.blogspot.com Despre mine Lavinia Sunt absolventa a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, specializarea Psihopedagogie Speciala (Universitatea din Bucuresti) si a masterului "Terapie logopedica in procesele de comunicare si limbaj" din cadrul aceleiasi facultati. Sunt psihopedagog cu dreptul de libera practica, inregistrat la Colegiul Psihologilor din Romania. Orientarea mea spre domeniul psihopedagogiei s-a conturat in momentul in care, in liceu fiind, am inceput sa fac voluntariat. Am avut ocazia sa intru in contact cu diverse persoane, cu variate probleme si fata de fiecare mi-am dorit sa pot schimba ceva. In adolescenta imi inchipuiam ca pot schimba lumea. Mai apoi mi-am dat seama ca nu pot decat sa plasez o caramida in constructia unei lumi mai atente, de bun simt, care sa fie solidara la problemele semenilor. Treptat mi-am dat seama ca pot fi de ajutor... Vizualizaţi profilul meu complet Experienta profesionala * noiembrie 2009 - prezent -> Logoped Cabinet Logopedic Andu, Bucuresti *octombrie 2009 - iunie 2010 -> Logoped Cabinet de Psihologie si Psihoterapie Cristina Tohanean, Bucuresti *martie 2009 - iunie 2009 -> Logoped Cabinet de Psihologie si Psihoterapie Cristina Tohanean, Bucuresti *martie 2008 - mai 2008 - Practica logopedica Gradinita Speciala de Hipoacuzici Nr. 65, Bucuresti *octombrie 2007 - februarie 2008 -> Practica logopedica Scoala Speciala Nr. 11, Bucuresti *martie 2007 - iunie 2008 -> Activitati de voluntariat – Fundatia Sf. Dimitrie, Centrul Social pentru Copii, Bucuresti *octombrie 2006 - februarie 2007 Practica – Psihopatologie, in cadrul sectiei Psihiatrie Infantila, Spitalul Alexandru Obregia, Bucuresti *iunie 2006 – mai 2007 -> Activitati de voluntariat - proiectul „Aproape – Voluntari pentru respect si demnitate” (Fundatia Principesa Margareta a Romaniei), Bucuresti *octombrie 2005 – iunie 2006 -> Activitati de voluntariat - SOS Masina cu Jucarii, proiect al SOS Satele Copiilor Romania, Bucuresti *octombrie 2004 - 2006 -> Activitati de voluntariat - Fundatia de Voluntari Somaschi, Baia Mare. 2010 © Lavinia Neacsu. Şablonul Awesome Inc.. Imagini de şabloane create de molotovcoketail. Un produs Blogger.

ALEX

ALEX